Uganda logo.jpg

Prosjekt Uganda er en årlig solidaritetsaksjon

Prosjekt Uganda er en solidaritetsaksjon arrangert av elevene på Tertnes vidaregåande skule, som har valgt å bruke en skoledag til å jobbe og gi lønnen til barn og ungdom i Uganda gjennom organisasjonen Bring Children from Streets (BCFS). Alle pengene går uavkortet til organisasjonen.
Minstepris for et dags arbeid er 400 kr. Elevene blir oppfordret til å skaffe seg arbeid gjennom å spørre på butikker, familie, venner, naboer, osv. Mange elever har deltidsarbeid der de kan jobbe. Ugandadagen kan også være inngangsporten til å skaffe seg en deltidsjobb.
Ikke alle elever har anledning til å skaffe seg jobb selv; de kan få hjelp av Uganda-komitèen til å skaffe seg jobb - for eksempel har skolen, vaktmester og biblioteket en del arbeidsoppgaver som elevene kan gjøre den dagen mot at skolen betaler for dem. Bøssebæring kan også være et alternativ for de som ønsker det.

Til arbeidsgiver - Betalingsinformasjon prosjekt Uganda i PDF